Paniekaanvallen: symptomen en behandeling

Paniekaanvallen: symptomen en behandeling

21 september 2014
<< Terug naar alle artikels


Paniekaanvallen: symptomen en behandeling

Als veel angst of negatieve emoties zich ophopen, kan het gebeuren dat je een paniekaanval krijgt. Sommige mensen denken soms dat ze een paniekaanval ervaren, maar wanneer weet je nu dat het echt een paniekaanval is? Om van een paniekaanval te kunnen spreken, moet je meerdere symptomen ervan tegelijkertijd ervaren. Om je meer helderheid te geven in de symptomen van paniekaanvallen, zullen we ze in dit artikel opsommen en ook mogelijke vormen van behandeling meegeven.

Paniekaanvallen: symptomen

Paniek ontstaat vaak bij een ophoping van angst of negatieve emoties. De ophoping van angst kan veroorzaakt worden doordat je geconfronteerd wordt met een situatie die angst uitlokt. Als je een paniekaanval ervaart, kan je zowel psychologische als lichamelijke symptomen ervaren.  Bij paniekaanvallen begin je vaak te zweten, te trillen en beginnen je spieren zich op te spannen. Vaak heb je ook het gevoel dat je geen controle meer hebt over je lichaam en soms gebeurt het dat je zelfs geen contact meer hebt met je lichaam. Het is alsof je een soort out-of-body experience hebt. Je hart begint sneller te kloppen en je pupillen worden groter. Je begint ook oppervlakkiger te ademen en hebt een duizelig gevoel in je hoofd.

Op dat moment kan het ook voorkomen dat je hyperventileert. Als je hyperventileert, ervaar je vaak dezelfde symptomen als bij paniekaanvallen. Doordat je te oppervlakkig begint te ademen, krijgen je hersenen minder zuurstof en kan je duizelig worden. Paniekaanvallen kunnen vaak hyperventilatie uitlokken.

Paniekaanvallen: behandeling

Paniekaanvallen worden veroorzaakt doordat je teveel angst of negatieve emoties ervaart. Je kan dit dus aanpakken door je stress of angst aan te pakken. Mijn Kwartier ontwikkelde een online zelfhulpprogramma dat je hierbij kan helpen. Het kan je helpen bij het aanpakken van je aanvallen, het voorkomen van aanvallen en het creëren van nieuwe gewoontes, die de kans op aanvallen verminderen.

Paniekaanvallen: doe de angsttest

Om te weten in welke mate jij angst of stress ervaart, kan je de gratis online angsttest invullen. Deze test duurt een 5-tal minuten en vertelt je meer over jouw stress- of angstniveau.  Na het invullen van de test, krijg je meteen jouw scores te zien.


Doe nu de gratis zelftest