X Sluiten

Trauma’s zijn ingrijpende, negatieve gebeurtenissen, die af en toe voorkomen in ons leven. Ze zijn vaak de bron van stress. Zouden ze ook kunnen leiden tot het ontstaan van een burn-out? Dit artikel probeert de invloed van een trauma op het ontwikkelen van een burn-out weer te geven.

Van trauma tot burn-out

Trauma’s kunnen vanuit veel verschillende situaties ontstaan. We geven hier een paar voorbeelden: een echtscheiding, het overlijden van een dierbare, mishandeling,…. Het zijn negatieve gebeurtenissen die niet in onze koude kleren kruipen. Ze hebben vaak vergaande gevolgen: depressie, angst, stress,…. Ook burn-out kan een gevolg zijn van een trauma. Mensen hebben verschillende manieren van reageren op gebeurtenissen. Als een trauma een zodanig grote invloed heeft op ons als persoon, kan dit ook ons dagelijks functioneren aanpassen. Je kunt dingen niet meer zo goed onthouden, omdat je voortdurend denkt aan het trauma. Je bent moe, omdat je de slaap niet goed kan vatten na het voordoen van het trauma. Dit zijn slechts enkele voorbeelden hoe een trauma stress en vermoeidheid kunnen veroorzaken. Als deze symptomen lange tijd aanhouden, kan het wel eens zijn dat we van een burn-out kunnen spreken.

En wat met dagelijkse frustraties?

Zelfs bij opstapeling van de dagelijkse frustraties en ergernissen, kan burn-out ontstaan. Denk hier maar aan je man/vrouw die zeurt als je thuis komt, je werk dat steeds maar opstapelt,….. Als alledaagse dingen zich opstapelen, kan dat leiden tot het ontstaan van een burn-out.

Kan ik dit vermijden?

Ja, burn-out na een trauma of dagelijkse frustraties kan vermeden worden. Je hebt het misschien al tussen de regels door gelezen, maar het ontstaan van een burn-out komt vanuit onze eigen reactie op het event. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat sommigen trauma’s gemakkelijk verwerken, maar diegenen die geen burn-out ontwikkelen hebben een beter plan van aanpak dan diegene die wel een burn-out ontwikkelen. Een plan van aanpak is de manier waarop je met het trauma of de dagelijkse frustraties omgaat en waarop je de gebeurtenis verwerkt. Mensen met burn-out hebben vaak moeite met loslaten of zijn heel perfectionistisch ingesteld.

Mijn Kwartier helpt je burn-out vermijden

Mijn Kwartier is een online zelfhulpprogramma, dat vertrekt vanuit de oplossingsgerichte therapie. Aan de hand van dagelijkse vragen en video’s kan je dus werken aan je plan van aanpak. Dankzij deze ondersteuning, kan Mijn Kwartier je helpen stress tot 77% te doen dalen na één maand.

Hoe test ik mijn burn-out?

Naast het online zelfhulpprogramma, biedt Mijn Kwartier ook een gratis burn-outtest aan, die je op 5 minuten kan invullen. Na deze vragen, wordt je integraal doorgestuurd naar een pagina met jouw scores en bijhorende interpretatie!