Depressie? Test hoe depressief je bent via een online zelftest.

Depressie? Test hoe depressief je bent via een online zelftest.

16 september 2013
<< Terug naar alle artikels


Depressie? Test hoe depressief je bent via een online zelftest.

Hoe merk ik of iemand depressief is?

Depressie is meestal moeilijk te herkennen omdat depressief vaak verschillende verschijningsvormen kan aannemen. Een ervaren geneesheer, arts of therapeut ziet het vaak in een oogopslag maar hoe kan jij zelf inschatten of je zelf aan depressie lijdt, dan wel of iemand uit je omgeving depressief is. In dit artikel proberen we enkele herkenningspunten mee te geven.

Hoe herken ik depressie?

Er bestaan verschillende verschijningsvormen van depressie. Bij de ene komt de ene vorm meer naar voor bij de andere de andere uitingsvorm van depressie. Vaak vertoont een depressief persoon elementen uit de verschillende verschijningsvormen. Het zijn geen verschillende ziekten, het zijn gewoon verschillende aspecten van dezelfde ziekte:

1. Depressief? De psychische depressie

De psychische tekenen van depressie zijn eerder gevoelsmatig:
in het eerste stadium van de psychische depressie, voel je je ongelukkig, pessimistisch, teneergeslagen, moedeloos, uitzichtloos, zonder zelfvertrouwen en je hebt weinig tot geen hoop op de toekomst. Vaak kan je zelfs je geen toekomst meer voorstellen.
In het tweede stadium van de psychische depressie verergeren de vorige klachten en verdwijnt zelfs elke vorm van gevoel: je voelt je leeg, alsof je haast niets meer voelt. De centra in je hersenen voor zowel positieve als negatieve gevoelens zijn aangetast. Dit is perfect omkeerbaar als je om hulp zoekt, al dan niet in combinatie met een goed online zelfhulpprogramma.

2. Depressief? De fysische depressie

De fysische tekenen van depressie zijn vooral een onverklaarbaar gevoel van zich fysisch moe en uitgeput te voelen, zelfs als er objectief geen enkele reden is om zich moe te voelen.

3. Depressief? De sociale depressie

In de sociale uitingsvorm van depressie, ga je je sociaal gaan isoleren: je vermijdt contact met mensen omdat je je slecht of zelfs waardeloos voelt. Je vraagt geen hulp of weigert zelfs hulp van derden, niettegenstaande je hulp zou kunnen gebruiken. Je hebt het gevoel dat anderen je toch niet begrijpen, dus je sluit je liever af dan de confrontatie mee te moeten maken dat anderen je toch niet begrijpen.

Online zelfhulpprogramma tegen depressie

Een studie door Mijn Kwartier in 2011 gepubliceerd in de Artsenkrant toonde aan dat de gemiddelde deelnemer die het online zelfhulpprogramma volgt na één maand 77% beter scoort op de depressie test en na 3 weken reeds meer dan 40% gelukkiger is. Daarom is online zelfhulp tegenwoordig een waardig alternatief voor therapie bij de lichtere depressies, of een heel goede aanvulling op therapie bij de diepere depressies.

Online zelftest voor depressie: ben ik depressief?

We ontwikkelden een eenvoudige online zelftest voor u. Als u deze test nu invult, weet u binnen enkele minuten hoe uw depressiescore is. Deze score kan je helpen om later te evalueren hoe snel u vordert in het oplossen van uw depressie.
Dr. Paul Koeck


Doe nu de gratis zelftest