X Sluiten

  29 september 2015
  Dr. Paul Koeck
 

Pijn heeft oorspronkelijk een helpende functie. Het waarschuwt ons namelijk dat er niets niet juist is. Dit principe werd door de natuur aangelegd om ons te beschermen. Pijn kan echter gedurende lange tijd aanhouden, wat vergaande gevolgen kan hebben. Zo wordt niet alleen je humeur er slechter op, maar ook je gezondheid gaat erop achteruit. Hier spreken we van chronische pijn. Omdat de chronische pijn op zulk intens niveau gedurende een lange tijd ons functioneren verhindert, tast het tevens onze levenskwaliteit aan.

Wat is chronische pijn?

Chronische pijn kan zich uiten in ieder deel van het lichaam. Zo kan bijvoorbeeld hoofdpijn, rugpijn, nekpijn chronisch aanhouden. Chronische pijn verschilt bovendien van gewone pijn, die een natuurlijke, beschermende functie heeft. Als je last hebt van chronische pijn, is het pijnsysteem overgevoelig, waardoor we gedurende lange tijd pijn ervaren. Het pijnsysteem geeft daardoor meer pijn aan dat dat er werkelijk motorische schade is. Het pijnsignaal wordt bijgevolg verzonden, terwijl hier in normale omstandigheden geen oorzaak voor is.

Als je last hebt van chronische pijn, is de kans bovendien groot dat je hersenen gevoeliger zijn voor pijn. Zo blijkt uit onderzoek dat mensen met chronische pijn over een actiever en groter pijncentrum beschikken in de hersenen.

Lichaam en geest in samenwerking?

Lichaam en geest hangen samen, waardoor ze elkaar voortdurend beïnvloeden. Zo kunnen psychologische problemen ons lichamelijk kwetsbaarder maken en visa versa. Chronische pijn heeft een grote invloed op je leven. De kans is groot dat je humeur en ook je gezondheid erg kan lijden onder de chronische pijn.

Bovendien weet men niet altijd goed wat de chronische pijn veroorzaakt. Vervolgens word je aangeraden de pijn te lijf te gaan met pijnstillers, wat natuurlijk een groot gevolg kan hebben op je levenskwaliteit. Bovendien ben je ook niet altijd geholpen met de pijnstillers.

Al het vorige kan een grote invloed hebben op ons psychologisch functioneren. Vaak gaat chronische pijn gepaard met vormen van depressie. Het is dus nuttig, naast de chronische pijn, ook goed psychologische factoren in de gaten te houden.

Leren omgaan met chronische pijn?

Omdat er geen algemene gekende behandeling voor chronische pijn bestaat, worden veel patiënten tips toegereikt hoe ze beter met de pijn kunnen omgaan. Iedere uiting van chronische pijn is uiteraard anders, waardoor bepaalde tips beter kunnen werken bij de ene als bij de andere. Toch hebben we hieronder een aantal tips geformuleerd die je persoonlijk kan toepassen om zo de pijn leefbaarder te maken.

Chronische pijn schaadt je niet!

Het is nuttig om te weten dat chronische pijn niet zoals gewone pijn een indicatie is dat ergens schade is opgetreden. Je zal dus geen schade aanrichten door bepaalde bewegingen uit te voeren die chronische pijn veroorzaken. Dit kan je helpen bij het loslaten van de angst voor het bewegen. Bewegen houdt tevens je spieren warm, wat de pijn mogelijks kan verzachten.

Afleiding is nuttig!

Als je afleiding hebt, wordt je aandacht des te minder gefocust op de chronische pijn, wat je kan helpen omgaan met de pijn. Omdat er in veel gevallen geen behandeling bestaat voor chronische pijn, worden veel mensen aangeraden er beter mee te leren omgaan, zodat de chronische pijn niet zo’n grote invloed heeft. Ontspanning en afleiding kan hierbij helpen.

Ook hier is het nuttig psychologische factoren buiten spel te zetten. Zo kan stress namelijk spanning veroorzaken, wat eventueel kan leiden tot meer pijn.

Cijfer angst en depressie weg!

Zoals eerder vermeld, is de kans groot dat de chronische pijn je levenskwaliteit en humeur zal beïnvloeden. Daarom is het ook nuttig angst en depressie in de gaten te houden. Bovendien kunnen deze problemen de focus op je chronische pijn vergroten. Het aanpakken van psychologische factoren kan je dus helpen in het omgaan met chronische pijn.

Mijn Kwartier biedt een online therapie aan die je dagelijks helpt in het aanpakken van stress, depressie en angst. Op die manier kan je jezelf dagelijks opvolgen en psychologische oorzaken buiten spel zetten.

Bovendien helpt het programma je te herkennen wat jij kan doen om pijn te verminderen. Het helpt je pijndrempel te verhogen, waarschuwingssignalen van pijn te herkennen en aan hervalpreventie te doen. Dit kan je helpen de frequentie, duur en intensiteit van pijn te verminderen en je geest en lichaam te sterken tegen pijn!

Pain-reduction-4-weeks-NL-15Minutes4Me

Blijf doen wat je graag doet ongeacht de pijn!

Laat pijn je leven niet overheersen. In de mate van het mogelijke kan je nog steeds doen wat je graag doet. Ook dit kan voor afleiding zorgen en voor het vergroten van je levenskwaliteit. Luister wel voldoende naar je lichaam, opdat jij het niet teveel uitput. Het is nuttig een balans te vinden, om op die manier chronische pijn te verminderen.

De pijn test!

Wil je graag weten hoe je beter voor jezelf kan zorgen en in welke mate psychologische factoren een invloed hebben op je chronische pijn? Doe dan hier de gratis online stress gerelateerde pijn test!

 

TEST JEZELF NU