Slapen in de zomer? Tips tegen slaapproblemen bij warmte!

31 augustus, 2016

Onlangs werd ons land getroffen door een hittegolf. Sommige mensen kunnen hier al beter tegen dan andere mensen. Wat we echter merken is dat voornamelijk inwoners van noordelijkere landen moeite hebben met hittegolven of op een gelijk niveau te blijven presteren tijdens hitte.

Naast prestatie is slaap een ander facet, dat vaak beïnvloed wordt door hitte. Je kan namelijk last krijgen van slaapproblemen tijdens deze warmere maanden. Dit heeft te maken met meerdere factoren. Ten eerste is het langer licht, waardoor we minder geneigd zijn vroeg of tijdig in bed te kruipen. We blijven langer op, maar slapen bovendien niet langer uit. Nachten verkorten dus, wat eventueel tot vermoeidheid kan lijden mocht je gedurende een lange periode te weinig slaap krijgen.

Bovendien heeft ons lichaam het moeilijk met inslapen bij warmere temperaturen. Het kan dus voorkomen dat je gedurende lange tijd in je bed ligt, probeert in te slapen, maar de slaap niet wil komen.

Om bovenstaande redenen is het nuttig volgende tips in acht te nemen in verband met slaapproblemen bij warmere temperaturen:

1. Sluit je slaapkamer af!

Mensen zijn vaak geneigd te ramen open te zetten om te verluchten. Bij warmere temperaturen laat je echter meer warme lucht binnen, waardoor je slaapkamer erg kan opwarmen. Dit op zijn beurt kan je slaapproblemen verergeren. Probeer daarom rolluiken, gordijnen en ramen van je slaapkamer zo veel mogelijk gesloten te houden. Het kan ook nuttig zijn zelfs de deur van je slaapkamer zoveel mogelijk gesloten te houden, zodat warmte van eventuele andere kamers zo weinig mogelijk binnen dringt in de slaapkamer.

2. Beperk zoveel mogelijk het dragen van pyjama’s en slapen onder lakens!

Veel mensen zeggen dat ze gemakkelijker in slaap vallen als ze onder een laken liggen. Daarnaast hebben veel mensen de gewoonte te slapen met pyjama. Aangezien alle beetjes helpen, kan het slapen zonder pyjama of lakens echter een grote impact hebben op je slaapproblemen.

3. Elimineer mogelijke stress!

Heb je vaak het gevoel in bed na te denken over taken, die je de dag erna moet doen. Pieker je vaak? Stress kan een grote invloed hebben op ons slaappatroon en bijgevolg op slaapproblemen. Het verminderen van stress kan daardoor zinvol bijdragen bij het verminderen van slaapproblemen. Wil je graag weten wat jouw stressniveau is en in welke mate deze je slaapproblemen kan beïnvloeden? Doe dan hier de gratis stress test!

 

Tags: , , , , , , , ,
Date: augustus 31, 2016, Author: Mijn Kwartier