Enkele artsen getuigen

Als mensen mij als huisarts vertellen dat ze 'MijnKwartier.be' volgen, dan treft mij vooral het feit dat het een goede hulp is geweest voor hen naar een begeleiding toe, maar ook naar zelfhulp toe om inzicht te krijgen. Mensen zeggen mij “ik krijg een aantal vragen waar ik bij stil sta, waar ik mee aan de slag kan en waar ik eigenlijk goed kan zien, hoe evolueer ik hier.

Wat MijnKwartier uniek maakt is de online beschikbaarheid, wat enorm drempelverlagend werkt om het zelfhulpprogramma dagelijks te volgen. Door de combinatie van een gepersonaliseerde approach met een inhoudelijk sterk verhaal wordt één kwartier per dag plots erg betekenisvol.

Ik raad het gebruik van 'Mijn Kwartier' specifiek aan bij patiënten die uitgeput of "terrified" zijn op het werk én voldoende cognitief te benaderen zijn. De website is ook nuttig gebleken in afwachting van persoonlijke psychotherapie en complementair bij reeds aangevangen psychotherapeutische consulten en coaching.

Ik vind oprecht dat het dagelijkse zelfhulpprogramma ‘MijnKwartier.be’ een nuttig instrument is voor heel wat mensen, en zeker in deze COVID tijd.
Mensen moeten er niet voor uit hun “kot” komen, ze kunnen op hun eigen tempo werken aan zichzelf en het is een financieel aanvaardbare therapie.
Ik zie als huisarts in de voortgangsrapporten dat mensen werkelijk vooruit gaan en ze putten hier moed en energie uit!

Dit dagelijkse zelfhulpprogramma 'MijnKwartier.be' heeft me geholpen persoonlijk en is ook bij verschillende van mijn patiënten in goede aarde gevallen. Eerst persoonlijk, ik heb de negatieve gedachten op het moment dat ik het gebruikte laten varen, en het heeft mij geholpen om positief te denken, en om beter te functioneren, zowel psychologisch als fysisch. Ten tweede: mijn patiënten kunnen het alle dagen volgen. Een patiënte zag er slecht uit, maar na een aantal online sessies zag ik haar joggen, actief, fysisch omdat haar hersenen beter werkten en positiever dachten dan anders.

Mijn patiënten ervaren hun dagelijkse ‘Mijn Kwartier’ -moment online als laagdrempelig, eenvoudig, snel, efficiënt en haalbaar omdat ze in slechts 15 minuten per dag, op een rustige manier, resultaten zien, anders leren denken en opnieuw beginnen te leven zoals ze wensen te leven, terug die persoon worden die ze al jaren wilden zijn en worden.

Elk herstelproces vraagt tijd. Een dagelijkse steuntje van één kwartier helpt de focus gericht te houden op wat wel al goed gaat. MijnKwartier.be is daarvoor een uitstekend programma.
De reacties van mijn patiënten die het gebruiken verrassen mij telkens opnieuw.

"1 op 5 werknemers kampt met een burn-out…. Wel duidelijk is dat het precies die ‘te-veelheid’ aan keuzes is, die ervoor zorgt dat we vroeg of laat dreigen te crashen in het pretpark van het leven. En dat slechts het maken van enkele eenduidige keuzes ons dan - in het beste geval - preventief - kan helpen. Of loskoppelen, dat is van deze tijd. Mindfulness bijvoorbeeld, emotie van feiten loskoppelen. Of via een zelfhulpprogramma online: MijnKwartier.be"
"Uit 'Borderline Times' p.219 van Prof. Dr. Dirk De Wachter"

Het zelfhulpprogramma MijnKwartier.be is laagdrempelig. Een kleinere stap dan echt bij de therapeut gaan…. Uiteindelijk veel beter dan het proberen volgen van een goed zelfhulpboek… Dat lees je, het is boeiend, het lijkt nuttig maar… je gaat er niet mee aan de slag. Geen feedback, geen aanmoediging.
MijnKwartier.be heeft respons en zet aan tot engagement.

Sommige mensen zijn niet in staat, of voelen er niet voor, om welke redenen dan ook, om een therapeut persoonlijk op te zoeken. Meer en meer zoeken op het internet naar hulp, opvang, ondersteuning, advies. Ze komen hier terecht in een jungle van aanbod en marketing. Het is dan ook van uitzonderlijk belang dat men onderscheid kan maken tussen kwaliteitsvolle, empathische en efficiënte begeleiding en waardeloze opzetten met soms bedrieglijke intenties.
In dit opzicht kan ik ‘MijnKwartier.be’ aanbevelen als een kwalitatief hoogstaande en zeer betrouwbaar programma dat zeer mooie resultaten kan voorleggen.

Coronatijden hebben aangetoond dat psychische hulp op afstand een hulpmiddel kan zijn naast face to face therapie voor bepaalde patiënten en bepaalde gevoelens, zoals stress en angst. Als het even teveel wordt, zal vooral de zelfkennis die groeit uit het doorlopen van de dagelijkse sessie, een positieve invloed hebben op het welzijn van zowel jongeren als volwassenen.

Mijn patiënten zijn vaak goed geholpen met het dagelijkse zelfhulpprogramma ‘MijnKwartier.be’ en dus overtuigt het mij om deze mogelijkheid online te blijven aanbieden. Hoe kan ik dit best omschrijven? Ik heb de ervaring dat aanvankelijk de klachten en het isolement met die klachten vooraan staan. Patiënten zetten een eerste stap door op consultatie te komen en hierover te praten, het is dan nog erg fragiel en breekbaar , ze zijn zelf zoekende en zitten in een bepaald raderwerk van denken.

 

Deelnemers aan het programma ontdekken in enkele weken tijd welke oplossing hen helpen om opnieuw van het leven te kunnen genieten. Voor iedere deelnemer zien de oplossing er totaal anders uit, maar meestal draaien ze om de kleine dingen in het leven.

Nejla vertelt



00:00.000 --> 00:03.600
Hey hallo, ik ben Nejla Ik ben 31 jaar

00:03.600 --> 00:06.700
en ik wil graag wat vertellen over Mijn Kwartier.

00:06.700 --> 00:10.200
Mijn verhaal gaat enkele jaren terug.

00:10.200 --> 00:13.100
Ik had een zeer stressvolle job.

00:13.100 --> 00:16.700
Ik zat in de evenementenwereld en tijdens

00:16.700 --> 00:21.200
coronacrisis zorgde dat ervoor dat er constant aanpassingen

00:21.200 --> 00:25.400
moesten gebeuren en ik zoveel stress krijg.

00:25.400 --> 00:27.200
Ik had bijgevolg ook nog eens een

00:27.200 --> 00:31.400
heel toxische relatie en met alle gevolgen vandien

00:31.400 --> 00:35.800
kreeg ik paniekaanvallen als je weet wat dat

00:35.800 --> 00:38.200
aanvallen zijn en hoe die voelen,

00:38.200 --> 00:40.700
dan moet ik deze informatie niet meegeven

00:40.700 --> 00:42.500
voor zij die het niet weten zal ik het even uitleggen

00:42.500 --> 00:46.700
Paniekaanvallen is iets wat je echt overdondert.

00:46.700 --> 00:49.900
Je denkt echt dat je een hartaanval

00:49.900 --> 00:53.100
krijgt en gaat sterven.

00:53.100 --> 00:55.000
Uw gezichtsveld vertroebelt.

00:55.000 --> 00:56.500
Je hoort niemand meer praten.

00:56.500 --> 00:59.600
Het is een heel heel eng beangstigend gevoel.

00:59.900 --> 01:02.800
Jammer genoeg bleef het niet bij 1 paniekaanval bij mij

01:02.800 --> 01:05.000
de angst werd ondraaglijk

01:05.000 --> 01:06.800
Ik heb dagelijks te maken met paniekaanvallen.

01:06.800 --> 01:09.600
Ik kon niet meer slapen en ik leefde dag

01:09.600 --> 01:13.800
in dag uit in angst, dus ik ging halsoverkop

01:13.800 --> 01:17.900
op zoek naar een therapeut die mij kon helpen.

01:17.900 --> 01:22.500
Ik ben heel wat therapeuten afgegaan omdat ik echt

01:22.500 --> 01:27.100
heel erg op zoek was antwoorden en bij jammer

01:27.100 --> 01:29.500
genoeg ook heel wat charlatans tegen gekomen.

01:29.500 --> 01:33.000
Ik ben duizenden euro's kwijt geraakt, maar los

01:33.000 --> 01:35.400
daarvan en dat vind ik nog het ergste.

01:35.400 --> 01:37.900
Ik ben gewoon een half jaar van mijn leven

01:37.900 --> 01:41.400
kwijt geraakt op zoek naar de juiste hulp tot

01:41.400 --> 01:46.200
ik terecht kwam bij Mijn Kwartier, het zelfhulpprogramma

01:46.200 --> 01:49.400
en de eerste keer dat ik het moest invullen.

01:49.400 --> 01:52.500
dus de zelfhulp test stonden al mijn pijlen in het rood.

01:52.500 --> 01:57.300
Ik was enorm geschrokken, maar anderzijds zag ik het ook wel

01:57.300 --> 01:59.794
aankomen dat ik het wel heel diep zat.

01:59.900 --> 02:04.800
Maar op dat punt was ik zo eindeloos te raad

02:04.800 --> 02:06.500
dat ik dacht ik heb niks te verliezen.

02:06.500 --> 02:10.000
Ik ga het gewoon proberen, dus dat heb ik ook gedaan.

02:10.000 --> 02:17.100
Ik heb elke dag Mijn Kwartier volbracht en ik

02:17.100 --> 02:21.300
leerde tijdens dat kwartiertje hoe ik mijn denkpatroon moest veranderen

02:21.300 --> 02:25.586
hoe dat ik nieuwe gewoontes kon inbouwen

02:25.586 --> 02:29.200
wat hielp tijdens een paniekaanval en wat ik juist niet moest doen.

02:29.200 --> 02:31.700
Ik heb echt voor het eerst het

02:31.700 --> 02:35.700
gevoel dat ik echt therapie aan het volgen was.

02:35.700 --> 02:38.300
Maak niet dezelfde fout, zoals mij,

02:38.300 --> 02:40.200
maar zoek naar een geschikte oplossing,

02:40.200 --> 02:46.100
nu een nieuwe gewoonte inbouwen.

02:46.100 --> 02:49.000
Dat vraagt tijd en dat kun je ook

02:49.000 --> 02:51.600
alleen maar door elke dag een kwartiertje te oefenen

02:51.600 --> 02:53.700
meer heb je niet nodig

02:53.700 --> 02:57.900
Je moet gewoon consistent zijn en de nodige zelfdiscipline

02:57.900 --> 03:03.900
en Uiteraard van uw probleem hard genoeg verlost willen raken

03:03.900 --> 03:08.400
het fijne aan mijn kwartier vind ik ook

03:08.400 --> 03:11.100
aan dat ze je geen illusies wijsmaken

03:11.100 --> 03:13.300
Het is niet dat ik 30 dagen volledig

03:13.300 --> 03:16.700
verlost was van mijn angsten en paniekaanvallen, maar ze

03:16.700 --> 03:19.700
waren wel zwaar wel serieus geminderd.

03:19.700 --> 03:22.500
Het gaat nu al een pakje beter met mij.

03:22.500 --> 03:27.800
Ik ben er nog niet maar er is vooruitgang, ik ben op de juiste weg

03:27.800 --> 03:31.900
en daar ben ik heel heel heel dankbaar voor.

03:31.900 --> 03:34.900
Ja, het bespaart u serieus

03:34.900 --> 03:37.100
veel geld in mijn portemonnee.

03:37.100 --> 03:40.700
Het is een Democratische prijs en dat vind ik ook

03:40.700 --> 03:45.800
Ja enorm mooi echt mensen die het ook niet zo

03:45.800 --> 03:50.000
breed hebben hier ook baat bij kunnen hebben.

03:50.000 --> 03:57.000
Ik zou zeggen geef het een kans mij heeft het geholpen.

03:57.000 --> 03:59.800
Ik zou het iedereen aanraden.

03:59.800 --> 04:04.000
Mijn familie, mijn vrienden als ik het kan,

04:04.000 --> 04:07.663
dan kan jij het ook. Dus go for it!


 

Frans V., oprichter en zaakvoerder van zijn eigen onderneming:

Door deze oefeningen heb ik geleerd stil te staan bij mezelf. Als ik nu stress voel opkomen, adem ik even diep in, pauzeer ik een halve minuut en herpak ik me weer door een van deze oefeningen te doen. Ik heb de principes ondertussen ook met mijn medewerksters besproken en sommigen van hen passen het ook al toe. En ik sta verstelt hoe goed de klanten erop reageren. Ze voelen meer aandacht en tijd en hun klantentevredenheid is toegenomen, daar waar ik voordien bang was dat ik hen zou verwaarlozen, door meer naar mijn lichaam te luisteren.

 

Marianne K., studente onder examenstress geloofde niet dat ze haar examens nog zou halen. Na dit programma, getuigt ze:

Deze technieken hebben me geholpen. Ik heb me erbij neergelegd dat niet alles perfect kon zijn, en heb met de tijd die ik had de belangrijkste dingen afgerond. Ik ben geslaagd voor mijn examens. Dit heeft dus zeker geholpen!

 

Dora V., moeder van Thomas:

Ik was op zoek naar een programma om mijn gedrag en mijn gewoontes te veranderen ... Een paar weken na het beginnen van dit programma, heb ik een heel moeilijk moment gehad op school met mijn zoontje, want hij werd gepest, waardoor dat ik dacht dat ik ging ontploffen omdat normaal mijn reactie zou zijn heel boos te worden en heel impulsief te reageren ... Ik heb een gesprek kunnen voeren op een heel rustige manier, waardoor ik van hun ook een reactie heb gekregen ... het gedrag van de lerares en de directrice was heel anders doordat mijn gedrag anders was, en het is eigenlijk een heel succesvol gesprek geworden, waardoor ik met een super goed gevoel naar huis ben gegaan ...

 

Maria B., huisvrouw:

Ik voel duidelijk een evolutie omdat ik me erg gesteund weet door dit programma. Het is een echt leerprogramma waarbij je stilaan vooruitgang boekt door het engagement dat je aangaat en je bereidheid tot leren. Dat kan niet zonder de technieken en de opbouw die aangeboden worden.

 

Anita F., directiesecretaresse:

Deze sessie heeft mij inzicht bezorgd over wat zich voordoet in mijn lichaam bij stress(pieken). Indien ik de signalen van mijn lichaam kan herkennen en wil zien, dan kan ik ook begrijpen waar de angst vandaan komt. Zo kan ik de oorzaak aanpakken en mijn stress verminderen. Het besef dat dit heel wat teweeg zal brengen, is er. Het zal een heel proces zijn, daarvan ben ik mij bewust. Oprechte dank voor deze kans!

Enkele letterlijke zinsneden uit de dagelijkse online antwoorden van een aantal deelnemers:(1*)

Feedback over het programma:

  • Ik voelde een persoonlijk contact tijdens deze online sessies.
  • Dit programma geeft me structuur in mijn gedachten in tegenstelling tot mijn natuurlijke neiging tot piekeren. Nu denk ik gericht en kom ik vooruit.
  • Ge kunt niet meer gaan lopen van uzelf, de opbouw van de vragen verplicht u om na te denken en te reflecteren.
  • Deze vragen doen me "preciezer" nadenken over mezelf en ik kom tot gerichtere oplossingen.
  • Ik ben enthousiast dat ik mijn eigen enthusiasme teruggevonden heb.
  • Dit programma vraagt een duidelijk commitment van mezelf, ik kan er nu niet meer omheen.
  • Ik heb niet veel nodig om de klik te maken.
  • Knap programma. De layout is eenvoudig en gebruiksvriendelijk.

Enkele antwoorden op de vraag "Wat was vandaag in dit programma het meeste behulpzaam voor jou?"

  • de drie momenten observeren waarin mijn stress vandaag ietsje minder was
  • mijn doelstellingen in het leven opschrijven
  • nuttig om achteraf te zien of mijn doelen bereikt worden, of dat ik mijn doelen verlegd heb
  • me laten nadenken en unieke keuzes maken (slechts 1 hoofdprioriteit etc)
  • interessant om wat theorie te horen hoe het allemaal werkt
  • herhaling tot het een automatisme wordt
  • synthetiseren waar ik verandering zie
  • mijn prioriteit voor morgen vastleggen
  • de tips voor het controleren van mijn perfectionisme
  • weer nieuwe oefeningen om te proberen, en volharden in de zelfreflecties
  • reflectie stimuleren
  • de nieuwe vragen
  • die syntheses zijn waardevol om progressie te zien
  • synthese vragen die terugkeren, maar toch telkens moeilijk zijn om in te vullen; doet je weer nadenken
  • over mezelf reflecteren, waar zit de vooruitgang en waar de werkpunten
  • reflectie op waar ik mee bezig ben
  • de draad weer opnemen nadat ik bijna uitgegleden was
  • probeer tevreden te zijn met wat je hebt
  • stilstaan bij een oude gewoonte
  • proberen de gewoonte te veranderen
  • anders proberen denken bij angst en stress
  • oefenen op andere gedachten
  • jezelf observeren door een andere bril
  • kunnen berusten in beperkingen
  • keuzes maken
  • het neerschrijven op zich van mijn keuzes
  • nadenken over gevoelens
  • gevoelens beschrijven, benoemen
  • de video met theorie over stress & angst
  • milder zijn voor mezelf
  • jezelf aanvaarden

Vraag: "Wat heb je deze week succesvol gedaan, bereikt of geleerd door het volgen van dit programma?"

  • niet te impulsief en te persoonlijk reageren
  • ik heb meer tevredenheid met kleine dingen en goed relativeringsvermogen
  • had voorheen telkens weer zeer erge monday blues, nu nog soms maar kan mij hier snel bij neerleggen
  • ik kan mijzelf beter tot rust brengen in stresssituaties, tal van concrete voorbeelden op het werk en tijdens opvoeding met men dochtertje
  • ik sta mensen tegenwoordig te woord met meer zelfvertrouwen: zowel mensen "achter de kassa in een stomme winkel" als mensen op het werk
  • ben gaan zwemmen met mijn dochtertje, zij vond het fantastisch wat ik op mijn beurt fantastisch vond
  • op een veel rustigere manier dagtaken afwerken
  • minder sceptisch - meer luisteren
  • ben heel de dag positief geluimd en heb een paar keer anderen doen lachen
  • vooravond 1 uur joggen daarna sauna
  • rustig tijd spenderen met mijn dochtertje
  • ik ben op korte tijd volwassener geworden
  • spreek mensen met meer zelfvertrouwen aan
  • nogmaals, kan veel beter relativeren
  • beter gezind aan de ontbijttafel, meer communicatie met familieleden
  • leren jezelf graag zien
  • oorzaak van slechte gedachten aanpakken
  • wanneer ik de slaap niet kan vatten, zaken die me bezighouden, opschrijven vb. wat allemaal morgen moet gebeuren
  • lekker eten klaarmaken voor kinderen en hun partner
  • bij neiging tot piekeren, jezelf dwingen aan iets anders te denken
  • met vrienden feesten en dansen tot in de vroege uurtjes
  • denken aan plezante, ontspannende dingen
  • als iets mij persoonlijk raakt, even laten liggen om terug objectief naar de zaak te kijken
  • negatieve processen aanpakken ipv erover te lopen nadenken. opgeloste vervelende case werkt niet op het systeem
  • dingen in hun context plaatsen, niet belangrijker of dramatischer maken dan het is
  • aan collega's situeren wanneer ik deze nieuwe werkwijze toepas, zodat ze begrijpen waarom
  • contact hersteld met vrienden
  • iets plezant ondernomen mn. avondje toneel
  • even stoppen en iets anders doen op het moment dat dat nuttig is (niet eender wanneer afgeleid zijn ook niet)
  • rekening houden met die piekmomenten, daar haal ik echt een groot stuk uit, ik verzet dan veel meer dan op de dalmomenten
  • mijn rustmomenten bewaken, ondanks alles wat er op mij afvliegt; doorgaan wreekt zich op langere termijn
  • ik kan best met iets bezig zijn, ofwel gaan sporten om mijn piekerende gedachten te overwinnen
  • afspraken maken met de betrokkenen, transparant zijn waar prioriteiten liggen en waarom, en daar consequent naar handelen
  • problemen aanpakken met de nodige afstand, blijkt mijn stressgevoeligheid positief te beinvloeden
  • op het werk, de dingen nemen zoals ze zijn, meer tijd nemen, minder stressen + gestopt met roken
  • deur sluiten na het werk
  • ik zie beter de grote processen en kan er ook voortdurend naar verwijzen voor het team
  • ik kan mijn belangrijke taken meer centraal zetten, en de kleintjes meer als tussendoortje nemen (ipv vaak omgekeerd)
  • tijdsblokken op een andere wijze inplannen:
  • verplicht me om eraan te werken en niet te blijven plakken bij de 100 andere praktische zaken
  • maakt dat ik naar collega's ook makkelijker kan zeggen wanneer ik echt niet beschikbaar ben, en heb nadien resultaten bereikt die weer andere nuttige processen in gang zetten
  • maakt het precies iets realistischer
  • helpt me om voor de grotere opdrachten blokken tijd te voorzien, die nodig zijn om eraan verder te kunnen werken

(1) Deze citaten zijn letterlijk overgenomen of vertaald uit de antwoorden die deelnemers schreven tijdens het online programma, doch zonder naam om de privacy en anonimiteit te respecteren. Dit verklaart waarom zinnen grammaticaal niet correct geformuleerd zijn. Je merkt dat sommige deelnemers meer focussen op privé doelstellingen, andere meer op professionele doelstellingen. Het merendeel van de keuzes of oplossingen die deelnemers hier vermelden zijn oplossingen die niet door het programma werden gesuggereerd maar die ze zelf ontdekten door middel van het proces van zelfreflectie dat we op gang brengen. Je zal merken dat oplossingen die voor de ene wel werken, voor iemand anders totaal onaangewezen zijn. daarom helpen we de deelnemers hun eigen oplossingen en keuzes zelf in kaart te brengen.

Indien u nog vragen heeft, stel dan uw vraag via ons contactformulier.